'Ik ben G.S. 3, the killer van Den Haag'

16/05/2014 > 24/08/2014

'Ik ben G.S. 3, the killer van Den Haag'

Een tentoonstelling van Marcel van Eeden

Images for this exhibition

  • Marcel van Eeden, N 50 51 40.9 E 324 1.3, 2013, Nero pencil and colored pencil on laid paper, 28 x 38 cm, series of 28 drawings
    Courtesy Galerie Zink, Berlin

  • Marcel van Eeden, Uit de serie 'Ik ben G.S.3, the killer van Den Haag' (1949), 2014

  • Marcel van Eeden, Uit de serie 'Ik ben G.S.3, the killer van Den Haag' (1949), 2014

  • Marcel van Eeden, Untiteld (The Restaurant), 2013, Nero pencil on laid paper, 28 x 38 cm, series of 25 drawings
    Courtesy Galerie Zink, Berlin

  • Marcel van Eeden, Uit de serie 'Ik ben G.S.3, the killer van Den Haag' (1949), 2014

Ruim een decennium na zijn eerste retrospectief organiseert het GEM opnieuw een tentoonstelling van het werk van Marcel van Eeden (Den Haag, 1965). De laatste jaren maakt Van Eeden verhalende tekeningseries die samen een complex (misdaad)verhaal vertellen. Feit en fictie lopen hierbij continue door elkaar. Het GEM geeft een representatief overzicht van deze series. De onopgeloste moord op de Duitser Frits Schallenberg wiens lijk in 1949 gevonden is in de vijver aan de Groot Hertoginnelaan, dichtbij het museum, heeft Van Eeden geïnspireerd om hier, speciaal voor het GEM, een nieuwe verhaallijn aan toe te voegen. Een verhaal dat niet ophoudt bij het papier, maar ook zijn vorm vindt in een spannende driedimensionale vertaling van dit ‘plaats delict’.

In de series van Marcel van Eeden staan drie intrigerende personages centraal: de botanicus K.M.  Wiegand, de archeoloog Oswald Sollmann en de psychiater Matheus Boryna. Allen kunstliefhebbers en maker. Ze beleven een reeks onvoorspelbare gebeurtenissen die op een gegeven moment allemaal in elkaar overlopen. Waar de een trouwt met Elizabeth Taylor en zich ontwikkelt van bodyguard, reporter tot gevierd wetenschapper, maakt de ander een ramp mee, die weer een ander had kunnen voorkomen. Van Eeden vlecht de biografieën van zijn figuren ingenieus samen en werkt zo aan een steeds groter en complexer wordend universum aan verhalen. In de tentoonstelling in het GEM is te zien hoe Van Eeden binnen dit concept onuitputtelijke mogelijkheden vindt. Door bijvoorbeeld ook video’s, installaties en teksten toe te voegen, geeft hij zijn zeer persoonlijke literaire genre een onvoorstelbare vaart en spanning mee. De werken vormen samen een labyrint aan geschiedenissen waarin je telkens dreigt te verdwalen, maar toch ook steeds herkenning vindt.

Vorig jaar ontving Marcel van Eeden de Ouborg Prijs. Ter gelegenheid hiervan toonde het museum de installatie ‘Sammlung Boryna’ (2009) uit de collectie. Het museum volgt de kunstenaar al geruime tijd; er bevindt zelfs een kleine groep tekeningen van zijn afstuderen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in 1993, waar hij de basis van zijn oeuvre legde. Al de voorstellingen die hij tekent zijn afkomstig uit de tijd van vóór zijn geboortejaar 1965. Dit betekent dat hij werkt naar bestaand beeldmateriaal, dat hij vindt in oude tijdschriften, boeken of kranten. De onderwerpen lopen uiteen van jaren 50 interieurs, cartoons, nieuwsfeiten tot abstracte patronen of teksten.

Marcel Eeden woont en werkt in Zürich en Den Haag. Zijn werk is op vele internationale tentoonstellingen te zien geweest, waaronder de Berlijn Biënnale van 2006. Hij won onder meer de Prix Guerlain voor tekenen in 2011. In datzelfde jaar stond hij op nummer acht in de top -100 van succesvolle Nederlandse kunstenaars van Elsevier.

De tentoonstelling in het GEM is de climax van een  reeks tentoonstellingen, die klein begon in Be-Part, platform voor actuele kunst, Warechem (België) en zich vervolgens uitbreidde in achtereenvolgens de Neue Galerie in Gladbeck (Duitsland) en Tel-Aviv, Museum of Art (Israël).