Een ongewone wandeling

15/06/2019 > 13/10/2019

Een ongewone wandeling

Sporen van Krijn Giezen

Images for this exhibition

  • Krijn Giezen (1939-2011), 4.7.2004 gebarentaal, uit: mailorder catalogus, 2004, Stroom Den Haag

  • Krijn Giezen, Het schoonmaken van gerookte sprot, 1976, papier, fotopapier, krijt, Gemeentemuseum Den Haag

  • Chaim van Luit, Left, Right, Right, Right, 2013-2019 (still)

  • Paul Geelen, Collected Snail Slime (Sliding Under Traces), 2016. Foto: Luciana Caputo.

  • Semâ Bekirović, The International Forest Objects, variërende grootte van werken, 2014-heden. Foto: Luciana Caputo.

  • Bram De Jonghe, Oostende. Voor alles wat beweegt, verstrijkt de tijd langzamer, 2019. Foto: Luciana Caputo.

Van wandkleden, collages en handleidingen tot fotoseries, acties en objecten: in uiteenlopende vormen onderzocht de Nederlandse kunstenaar Krijn Giezen (1939-2011) de relatie tussen mens en natuur. Voor Giezen was kunst geen doel maar een middel, waarbij hij zich liet inspireren door de vanzelfsprekende vindingrijkheid van vissers, slagers en boeren. De tentoonstelling Een ongewone wandeling presenteert een dwarsdoorsnede uit zijn oeuvre samen met werk van vier hedendaagse kunstenaars: Semâ Bekirović, Paul Geelen, Bram de Jonghe en Chaim van Luit.

Met zijn radicale ideeën over hergebruik, ecologie en ambacht ontwikkelde Giezen zich in de jaren zestig en zeventig tot een pionier in de Nederlandse land art en conceptuele kunst. In 1978 vertegenwoordigde hij Nederland op de Biënnale van Venetië, waar hij in een zelfgebouwde rieten hut eigenhandig geviste en gerookte haringen aanbood aan bezoekers. In de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum realiseerde hij in 2005 misschien wel zijn bekendste werk: Kijk Uit Attention, een imposante trap van 300 treden die eindigt boven de boomtoppen van de Veluwe. Toch bleef Giezen voor het grote publiek onder de radar. De blik van nu maakt inzichtelijk hoe hij op de troepen vooruit liep in zijn onconventionele werkwijze en doe-het-zelf-mentaliteit.

De tentoonstelling combineert een dwarsdoorsnede uit Giezens veelzijdige oeuvre met werken van vier hedendaagse kunstenaars: Semâ Bekirović, Paul Geelen, Bram de Jonghe en Chaim van Luit. Zij delen Giezens betrokkenheid bij de natuur en oog voor het alledaagse, soms op het absurde af. Ook in hun kunstenaarschap, dat zich deels buiten de muren van de studio afspeelt, hangt alles op poëtische wijze met elkaar samen en komt het één uit het ander voort.

Semâ Bekirović
Semâ Bekirović (Amsterdam, 1977) maakt haar foto’s, video’s en objecten nadrukkelijk in samenwerking met de natuur: dieren, planten of natuurlijke elementen als wind, regen en vuur. Bekirović laat ze een eigen interpretatie geven aan voorwerpen met een menselijke oorsprong. Zo bouwen meerkoeten een kunstig nest met spullen uit haar huis (Koet, 2006-2007) en groeien schimmels in een afgedankt paar schoenen uit tot indrukwekkende sculpturen (Shoes, 2015).

Chaim van Luit
Al struinend door bossen en steden verzamelt Chaim van Luit (Heerlen, 1985) ongebruikelijke materialen als zout, steen of vuurwerk. De vondsten dienen als basis voor zijn sculpturen, foto’s en video’s. Op het eerste gezicht vallen vooral de simpele, gereduceerde vormen op. Bij nadere beschouwing blijken de beelden vaak sporen van een bijzondere geschiedenis met zich mee te dragen, zoals door bezoekers aangebrachte bewegwijzering in Limburgse mergelgrotten.

Paul Geelen
Paul Geelen (Weert, 1983) verkent de raakvlakken tussen wetenschap, alchemie en natuur. Zijn fascinatie voor slakken, begonnen in een Brabantse moestuin, leidde hem onder meer naar Chili. Hier verzamelde hij materialen onderzocht hij de oorsprong van de verjongende werking van slakkenslijm, een bekend ingrediënt in de cosmetische industrie. Zijn reis vormt het beginpunt van een langlopend, speculatief onderzoek naar de (on)mogelijkheid van een levenselixer.

Bram de Jonghe
Bram De Jonghe (Oostende, 1985) combineert monumentale ruimtelijke interventies met kleine gebaren. Geïnteresseerd in de mens als uitvinder hanteert hij een naar eigen zeggen ‘MacGyveriaanse’ aanpak. Vaak speelt de relatie tussen ambacht en machine hierin een rol. Op associatieve wijze vormen eenvoudige onderdelen als een puntenslijper, koffiezetapparaat of kaarsvet werken die een nieuwe kijk bieden op onze dagelijkse omgeving.

Over Krijn Giezen
Krijn Giezen werd geboren in Noordwijk aan Zee en bleef altijd een man van de kust. Als een jutter zocht hij naar materiaal en hechtte waarde aan wat anderen hadden afgedankt. Eind jaren vijftig, tijdens zijn studie aan de Koninklijke Academie in Den Haag, maakte hij al grote wandkleden van lapjes stof die hij vond in de leslokalen. De collectie van Gemeentemuseum Den Haag bevat zes werken van Giezen, die een treffend beeld geven van Giezens veelomvattende oeuvre.

Giezen hield een speciale band met de stad Den Haag. Na zijn studie deelde hij hier een atelier met Peter Struycken en op uitnodiging van de Haagse kunstinstelling Stroom werkte hij aan een aantal projecten in de openbare ruimte, zoals het Haagse Beek project dat begin 2000 werd gerealiseerd. Ook was hij docent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK). In de jaren negentig trok hij naar Normandië, waar hij met zijn vrouw intrek nam in een vervallen château dichtbij de zee en de duinen.

The Hague Contemporary Art Weekend
Op zaterdag 6 juli, tijdens The Hague Contemporary Art Weekend, wordt de tentoonstelling feestelijk geopend. Vanaf 19.30 uur start een gevarieerd programma met o.a muziek van dj Narges Mohammedi.