Veelgestelde Vragen

ALGEMEEN


Welke maatregelen nemen Fotomuseum Den Haag en GEM vanwege COVID-19 (coronavirus)?
Fotomuseum Den Haag en GEM willen dat een bezoek ten tijde van COVID-19 (coronavirus) zo veilig en verantwoord mogelijk is. Daarom hebben we een aantal maatregelen genomen en aanpassingen aan het museumbezoek gedaan, geheel in lijn met de RIVM-richtlijnen en het door brancheorganisatie Museumvereniging opgestelde protocol ‘Veilige en verantwoorde heropening van musea’. Door dit protocol, een set maatregelen en enkele aanpassingen aan ons gebouw en onze voorzieningen kunt u veilig genieten van uw bezoek én kunnen onze medewerkers, vrijwilligers en leveranciers veilig in het museum aan het werk.

Wat zijn de algemene hygiënerichtlijnen?
Om uw veiligheid te kunnen garanderen, hanteren we de landelijk geldende hygiënerichtlijnen. Het gaat hier in ieder geval om het volgende:

  • - Was uw handen na contact handelingen op plekken waar ook anderen geweest zijn. Voordat u naar buiten gaat, als u weer thuiskomt, als u uw neus hebt gesnoten, voor het eten en nadat u naar de wc bent geweest. Doe dit 20 seconden met water en zeep, daarna handen goed drogen met papieren handdoek of blazer. Gooi papier daarna weg in een afsluitbare vuilbak.
  • - Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg in een afsluitbare vuilbak. Was daarna uw handen.
  • - Schud geen handen.
  • - Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • - Blijf bij verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden), koorts en/of benauwdheid thuis.
  • - Bij de laatste twee klachten is dit ook van toepassing op uw huisgenoten.

Wat merkt u van de corona-maatregelen tijdens uw bezoek? 

De komende tijd is een bezoek aan het Fotomuseum Den Haag en GEM nog steeds even inspirerend en verrassend als u van ons gewend bent. We vragen u wel met het volgende rekening te houden:

  • - Pas op uw gezondheid, en blijf bij klachten thuis. Bij de entree zal een van onze medewerkers u vragen naar uw gezondheid. U kunt via 070-3381192 of tickets@kunstmuseum.nl kosteloos uw reservering omboeken.
  • - We adviseren u het openbaar vervoer te vermijden waar dat kan, en zo veel mogelijk met eigen vervoer – de fiets, de auto of de benenwagen – te komen. 
  • - Hoewel er ook weer kaarten verkocht worden aan de kassa, adviseren we  bezoekers nog vooraf een tijdslot te reserveren omdat de capaciteit nog wel beperkingen kent. Zo weet u zeker dat u op het gewenste tijdstip het museum kan bezoeken
  • - Als u een tijdslot heeft gereserveerd, blijft het dus belangrijk dat u op tijd komt. 
  • - Bij de entree kunt a via een QR-code zien of er nog tickets beschikbaar zijn, en deze via uw mobiel of aan de kassa bestellen. 
  • - In het museum kunt u op verschillende plekken uw handen reinigen. Bij de entree, de toiletten en in ons Grand Café in de Tuinzaal vindt u desinfecteerzuilen. 
  • - Onze garderobe is geopend, maar heeft door de maatregel om jassen ver uit elkaar te hangen zeer beperkte capaciteit. Laat jassen en tassen dus zoveel mogelijk thuis, of bijvoorbeeld in de auto. Tassen tot A4-formaat kunt u meenemen in het museum. 
  • - Houd tijdens uw bezoek 1,5 meter afstand van andere bezoekers en onze medewerkers. 
  • - U kunt in de museumwinkel en in het restaurant alleen betalen met pin of mobiel.  
  • - Onze medewerkers zien toe op de veiligheid van de kunst en de naleving van de specifieke maatregelen in tijden van corona. Wij hopen op uw begrip.
  •  

Wat kan ik zelf doen om mijn bezoek zo veilig en prettig mogelijk te maken?
In deze periode zijn sommige zaken net even anders dan u gewend bent. Ga niet van huis bij gezondheidsklachten en houd 1,5 meter afstand. Blijf vriendelijk, houd rekening met elkaar en geniet van uw bezoek!


Het is voor mij momenteel niet mogelijk om het museum te bezoeken. Hoe kan ik toch van de collectie genieten?
Helaas is een museumbezoek op dit moment niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar gelukkig brengen we het Fotomuseum en GEM online naar u toe. Op de Instagram- en Facebookpagina van het Fotomuseum vindt u ‘Fotoverhalen’ over werken uit onze collectie. Volg het Kunstmuseum op social media voor achtergrondverhalen over de topstukken uit die collectie. Op www.kunstmuseum.nl vindt u daarnaast virtuele rondleidingen en mini-tentoonstellingen van onze conservatoren en die van het Kunstmuseum. Als abonnee op onze ‘Blijf Dichtbij’-nieuwsbrief ziet u alle nieuwe online activiteiten als eerste.


Hoe lang gelden de speciale maatregelen in het museum?
Dat kunnen wij u helaas nog niet zeggen. Onze maatregelen hangen samen met landelijke coronamaatregelen en maatregelen specifiek voor de museumbranche. Het is daarom niet mogelijk aan te geven per wanneer de coronamaatregelen in ons museum niet meer gelden.


Ik wil het museum graag steunen in deze periode. Wat kan ik doen?
Wat fijn dat u ons wilt steunen! U kunt een donatie via Tikkie doen of overmaken naar NL11 RABO 0362803331 t.n.v. Kunstmuseum Den Haag o.v.v. donatie.

Structurele steun is natuurlijk van harte welkom. U kunt er in dat geval voor kiezen om donateur van Fonds Kunstmuseum te worden. Kijk hier voor meer informatie.


TIJDSLOTEN EN TICKETS


Wat is een tijdslot? 
Voorafgaand aan uw bezoek raden we u aan online een tijdslot te reserveren op de dag dat u het museum wilt bezoeken. Een tijdslot is een vaststaande starttijd. Zo zorgen we ervoor dat er niet teveel mensen in het museum zijn en u goed 1,5 meter afstand tot andere bezoekers kunt bewaren. Een tijdslot is een periode van een kwartier (b.v. 10:00 tot 10:30 uur) waarin u het museum mag betreden.


Het lukt me niet om online te reserveren. Kan ik ook via de telefoon tickets bestellen?
U kunt uw ticket ook telefonisch reserveren. Via 070-3381192 kunnen onze medewerkers u tijdens kantoortijden (maandag - vrijdag, 09:00 tot 17:00 uur) te woord staan. U heeft wel alsnog een geldig en werkend e-mailadres nodig om het e-ticket te kunnen ontvangen. 


Kan ik in het museum tickets kopen? 
Hoewel er ook weer kaarten verkocht worden aan de kassa, adviseren we bezoekers nog vooraf een tijdslot te reserveren omdat de capaciteit nog wel beperkingen kent. Zo weet u zeker dat u op het gewenste tijdstip het museum kan bezoeken.Lukt het u niet online een ticket te bestellen? Onze medewerkers helpen u graag, en zijn telefonisch bereikbaar via 070-3381192 (maandag - vrijdag, 09:00 tot 17:00 uur). U kunt hen ook mailen via tickets@kunstmuseum.nl


Moet ik als ik Museumvriend ben, of in het bezit ben van een Museumkaart, Bankgiro Loterij VIP-kaart, Rembrandtpas, Ooievaarspas, Rotterdampas of ICOM-kaart ook een tijdslot reserveren?
Een tijdslot reserveren is niet langer verplicht, maar we raden iedereen nog steeds aan een ticket te bestellen. , We mogen per tijdslot een beperkt aantal bezoekers toelaten, dus alleen door te reserveren weet u zeker dat u het museum kunt bezoeken. Deze reservering is uiteraard kosteloos.


Ik kom met kinderen onder de achttien. Moet ik voor hen ook reserveren?  
We raden aan ook voor kinderen een tijdslot te reserveren, omdat we maar een beperkt aantal bezoekers kunnen toelaten. Deze reservering is uiteraard kosteloos. Kinderen mogen net als altijd gratis het museum bezoeken. 


Wat moet ik doen als ik te laat/te vroeg ben voor mijn tijdslot?
Wij verzoeken u niet te vroeg of te laat naar het museum te komen. Bent u te laat, spreek dan bij de entree een van onze medewerkers aan. Zij kijken dan voor u of het nog steeds mogelijk is om het museum te bezoeken. 


Kan ik een rondleiding boeken / met een groep het museum bezoeken?
U kunt helaas geen rondleiding boeken of met een groep het museum bezoeken.


Tot hoe ver in de toekomst kan ik mijn ticket reserveren?
Dat kan tot maximaal 4 weken vooruit. Helaas is het niet mogelijk om verder vooruit te reserveren, omdat wij nog niet kunnen voorzien welke coronamaatregelen dan gelden. 


Hoe lang mag ik met mijn ticket in het museum zijn?
U mag zo lang in het museum blijven als u wilt.


Kan ik een combi-ticket Fotomuseum/ GEM en Kunstmuseum reserveren?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wel kunt u aansluitend aan uw bezoek aan het Fotomuseum en GEM een tijdslot reserveren in het Kunstmuseum via de website www.kunstmuseum.nl.


Ik heb een ticket gereserveerd, maar ik ben ziek. Kan ik mijn ticket omboeken/annuleren?
Natuurlijk kan dat. U kunt via 070-3381192 of tickets@kunstmuseum.nl kosteloos uw reservering omboeken.


MIJN BEZOEK

In het museum zijn veel deuren, kan ik deze aanraken?
In het museum zijn zoveel mogelijk deuren opengezet, zodat u deze niet hoeft aan te raken. Er zijn echter deuren die niet open kunnen, omdat zij een regulerende werking hebben voor de benodigde klimatologische omstandigheden voor de kunst. Alle contactoppervlakken, waaronder deurknoppen en –duwers, worden daarom ieder uur gereinigd.


Zijn er ook tentoonstellingen of collectie-onderdelen niet te zien?
Alle tentoonstellingen en collectie-onderdelen zijn gewoon te zien.


Ik wil alleen GEM of het Fotomuseum bezoeken. Kan dat? 
Ja, u kunt zelf kiezen welk museum u bezoekt. U kunt ook beide musea bezoeken.


Kan ik gebruik maken van de garderobe en de kluisjes?
Jassen kunnen opgehangen worden aan de haakjes in de onbewaakte garderobe. Omdat de jassen ver uit elkaar moeten hangen, is er een zeer beperkte capaciteit. Neem dus zo min mogelijk jassen en tassen mee. Tassen tot A4-formaat kunt u meenemen in het museum. U kunt uw jas of tas ook in een kluisje opbergen, maar ook hiervoor geldt beperkte beschikbaarheid. Tegen een borg van €2 kunt u bij de kassa een gereinigde sleutel voor een kluisje halen. De lockers en sleutels worden na gebruik gereinigd.


Zijn er horecagelegenheden waar ik iets kan drinken of eten?
Bij Restaurant Gember kunt u iets eten of drinken. Hier gelden de regels van het landelijke horecaprotocol. Deze staan uitgelegd op een informatiebord bij binnenkomst. Wij vragen u zich aan deze regels te houden. Er is een tijdelijk uitgiftepunt vanaf de bar en producten worden zoveel mogelijk verpakt en in disposables aangeboden.


Zijn de toiletten geopend? 
Ja, onze (invaliden)toiletten zijn geopend. Deze vindt u bij onze kassa via de trap of lift naar beneden.


Zijn er op dit moment activiteiten voor kinderen?
Er zijn momenteel geen speciale activiteiten voor kinderen.


Is de museumwinkel geopend?
Een beperkt aantal tentoonstellingscatalogi, fotoboeken en fotokaarten is te koop bij de kassa in het entreegebied. Dit aanbod is beperkter dan voorheen en ligt uitgestald op een meubel direct naast de kassa. U kunt uw aankoop afrekenen bij de kassamedewerker. Betaling kan alleen met mobiel of pin.


Kan ik het museum bezoeken als ik slecht ter been ben of in een rolstoel zit?
Natuurlijk kan dat! Lees hier meer over toegankelijkheid.